• info@mindfulnesscongres.nl

Mindfulness als basis voor onderwijs in 21e eeuw

Mindfulness als basis voor onderwijs in 21e eeuw

Mindfulness Congres No Comment

Leerkrachten én kinderen hebben het druk. Vaak te druk. De veelheid aan taken wordt niet minder. De veranderingen in het onderwijs en de onrust in de klas nemen toe. Wil het onderwijs blijven passen in een maatschappij waarin pesten, gedragsproblemen, discriminatie en technologie voor talloze uitdagingen zorgen, dan zal het curriculum van scholen drastisch veranderd moeten worden. Eén van die veranderingen kan het toepassen van mindfulness zijn. Mindfulness biedt inzicht en handvatten om leerlingen en leerkrachten de uitdagingen van de 21e eeuw het hoofd en hart te bieden. Op 21 en 22 april vindt het congres ‘Mindfulness in Gezin en Onderwijs’ plaats, georganiseerd door Eline Snel (mindfulnesstrainer en auteur van o.a. ‘Stilzitten als een Kikker’) en Joke Hellemans (Academisch Behandelcentrum UvA Minds) in de Rode Hoed in Amsterdam. Op woensdag 22 april staat mindfulness als toepassing in het onderwijs centraal. Op deze dag is Jon Kabat-Zinn, de grondlegger van deze achtweekse aandachttraining, één van de keynote speakers.

Mindfulness in het onderwijs beïnvloedt de manier waarop je als leerkracht met de stress, de werkdruk, de talloze veranderingen en veelheid aan taken in het onderwijs omgaat. Het stimuleert je om kinderen te helpen zich te bewust te concentreren, te vertrouwen op persoonlijke talenten en meer compassie te hebben met zichzelf en anderen. Tegelijkertijd vernieuwt het beoefenen van mindfulness de persoonlijke motivatie om zelf bevlogen en aanwezig te blijven, bewuste aandacht in de klas te herstellen en zowel kinderen als jezelf te leren minder reactief om te gaan met werkdruk, prestaties, verwachtingen en oordelen. Bewuster. Waardoor het ziekteverzuim vermindert en het werkplezier toeneemt. Op woensdag 22 april staat het congres ‘Mindfulness in Gezin en Onderwijs’ in het teken van onderwijs. Op deze dag geeft Luc Stevens (directeur NIVOZ) een presentatie getiteld ‘Vertrouwen als Levensvoorwaarde’. En Ron Scholte (hoogleraar Orthopedagogiek Radboud Universiteit) licht toe welke wetenschappelijke effecten mindfulness binnen het onderwijs kan hebben. Susan Bögels (directeur Academisch Behandelcentrum UvA Minds) geeft een lezing, over mindfulness en de effecten op gezinnen met kinderen met autisme.

Bekijk hier het volledige programma en koop hier uw tickets.

Blijf op de hoogte!

Als u uw email adres hier achter laat dan houden wij u op de hoogte over de sprekers en het programma.